Собственно о нем сейчас и пойдет разговор.

Live
Название: Nik Bärtsch's RONIN
Что играют: post-minimalism/"zen-funk"
Откуда: Zurich
Участники:
Kaspar Rast - Drums
Björn Meyer - Bass
Andi Pupato - Percussion
Nik Bärtsch - Prepared Piano, Fender Rhodes, DX-7
Сайт: http://www.oos.com/nb/intro.html
Также информация доступна:
http://skif.musicreporters.ru/artist/en ... artet.html (engl)
http://dom.com.ru/event/2005/10/02/ (рус)
Засим, (ввиду достаточного количества инф. источников) буду краток.
Из дополнительной информации хочу акцентировать внимание на том, что Ник в частности принимал участие в одном из Skif'ов (девятом) и на 2-м Международном музыкальном фестивале Николая Дмитриева
ДЛИННЫЕ РУКИ – 2 , так что лелею надежду, что, б.м., кто-нибудь также знаком с его работами. На одном из сайтов его назвали "младшим братом The Necks" - продолжительность его композиций раза в четыре короче, хотя основные принципы, заложенные в них, схожи, но вот эстетика и концепция несколькими порядками выше, что, собственно, и позволило вспомнить и провести аналогии с уже упоминавшимся Райли.
Bärtsch о собственном творчестве:
“RITUAL GROOVE MUSIC, the title of my first CD, also points to the fundamental concept of my musical thinking. The music shows a close affinity to architecturally organized space and is governed by the principles of repetition and reduction as well as by interlocking rhythms. A piece of music can be entered, inhabited like a room. It moves forward and transforms through obsessive circular movements, superimposition of predominantly odd meters and micro-interplay. The listeners attention is directed toward minimal variations and phrasing. The band becomes an integral organism - like an animal, a habitat, an urban space. One must think with ears and hands.
Normally, I work in three distinct formations. The group ‘Mobile’ plays purely acoustic music, performed in rituals of up to 36 hours, including light- and room design. The Zen-funk quartet ‘Ronin’, by contrast, is more flexible and plays the compositions more freely. As a solo performer I perform my compositions on prepared piano with percussion. Despite the tightly organized compositional construction, improvisation plays an important role in my music. On the one hand, accentuation, ghost notes, and variations within a composition are tossed back and forth between the musicians;on the other hand, a particular voice within a composition might have more freedom than the others. In doing so, that voice forms an independent module that can interact with the strictly notated interlocking patterns in continuously changing ways. Groove-habitats or void musical space of raw poetry emerge.
My thinking and music are based on the tradition of urban space. They are not distilled from a national or stylistic tradition but from the universal sound of cities. The city in its roaring diversity requires an ability to focus and concentrate on the essential: to measure one’s actions, to remain silent at the right place. This music draws its energy from the tension between compositional precision and the self-circumvention of improvisation.
From self-implied restriction stems freedom. Ecstasy through asceticism"
Гипнотический ритм, основа которого - та самая, повторяющаяся рефреном мелодия, вокруг которой и выстраивается импровизация, "нинизанные строфы", муз. фразы, - RITUAL GROOVE. Посыл прост - достижения максимального эффекта восприятия минимумом муз. средств. Хотя, стоит все же отметить, что официально этот минимум не так уж и мал: джаз, фанк, классика "as well as sounds from the Japanese Noh-Theater" (собственно, с сайта).
"Эстетика композитора-минималиста и джазового пианиста Ника Барча самобытна и запоминается слушателям своей отточенной перкуссивностью, звенящей тишиной пауз и виртуозной легкостью, с которой он фразирует материал, эффектно комбинируя четные и нечетные метрические формулы."(dom.com.ru)
В высшей степени аскетичная и этетически-"вкусная" работа, ИМХО.
Оцениваем: 5/5
Кто-нить еще слышал?!